VVP Naaldwijk

Decembergroet

Op de drempel van het nieuwe jaar blikken we terug op 2023. Voor een ieder die dit leest een jaar met persoonlijke ervaringen, hoogtepunten en tegenslagen. Er is gevierd en gelachen en in veel gevallen is er verdriet ervaren, of verlies. Hopelijk zijn er daarnaast ook lichtpuntjes geweest om u aan vast te houden of momenten om met een glimlach aan terug te denken.

Voor VVP Naaldwijk was het weer een jaar van ontmoeting, in de Oude Kerk of elders, en eveneens prettige samenwerking met de Westlandse zusterverenigingen. Er klonk muziek en er werd gepraat en nagedacht met elkaar.

Voor nu ligt het feest van het licht en hoop voor ons. Vanaf deze plek wensen wij u warme kerstdagen met degenen die u lief heeft en voor het nieuwe jaar licht om te genieten van wat het leven u brengt en het eventuele donker te verzachten.

VVP STREEKDIENST 3 december 2023

Zondag 3 december aanstaande (1e Advent) vindt de halfjaarlijkse VVP Streekdienst plaats. Deze keer is VVP Naaldwijk de ontvangende partij in de Oude Kerk. Ds. Reijnders gaat voor. U hoeft geen lid te zijn om deze dienst bij te wonen.

Aansluitend drinken we koffie bij Bij5 en kunnen de leden van de vier zusterverenigingen Honselersdijk, Maasdijk, ’s-Gravenzande en Naaldwijk gezellig met elkaar na- en bijpraten. Van harte welkom!

VRIJZINNIGHEID ALS NIEUW SPOOR

Op woensdagavond 15 november jl werd de halfjaarlijkse streekavond van Vrijzinnig Westland georganiseerd in de Oude Kerk in Naaldwijk. We kijken terug op een mooie, goed bezochte avond waar leden en geïnteresseerden elkaar hebben ontmoet in het koor van de kerk. Er zijn twee video’s bekeken over resp. het ontstaan van de vrijzinnigheid aan het begin van de 20ste eeuw en de recente promotievideo opgenomen door leden van de vier Westlandse VVP afdelingen: Honselersdijk (Achter de Bergen), Maasdijk (Concordia), ’s-Gravenzande (Uniekerk) en Naaldwijk. In gemêleerde groepjes is aan de hand van een rij stellingen gesproken over wat vrijzinnigheid voor een ieder persoonlijk betekent. Dit leidde tot geanimeerde, uiteenlopende gesprekken en de uitkomsten zullen weer input bieden voor de komende VVP streekdienst op 3 december aanstaande. Aan het eind van de avond kregen de aanwezigen een kaartje mee – om mogelijk aan iemand door te sturen - met een QR code voor de promotievideo.

VVP 100 jaar bestaan

Op 7 april 2021 was het precies 100 jaar geleden dat de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten Naaldwijk, destijds onder de noemer Vereniging van Vrijzinnige Hervormden, is opgericht. In verband met de maatregelen om het Covid-virus tegen te gaan is de viering van deze mijlpaal een aantal keren vooruit geschoven. Op zaterdag 14 mei 2022 was het dan zo ver. In het koor van de Oude Kerk kwamen de VVP leden evenals vertegenwoordiging vanuit de VVP-zusterverenigingen in Westland en de kerkenraad van de Oude Kerk bijeen voor een feestelijke middag/avond.

Ter gelegenheid van het jubileum is een boek geschreven en samengesteld door Arnold Knoppert, oud-secretaris van VVP Naaldwijk en archivaris van De Oude Kerk Naaldwijk: ‘100 jaar Vereniging van Vrijzinnige Protestanten Naaldwijk’. In dit boek leest u over het ontstaan en de ontwikkelingen van VVP Naaldwijk gedurende al die jaren. De nauwe relatie met De Oude Kerk Naaldwijk is verweven in de tekst. Ook de relaties met de zustergemeenten in Westland komen vanzelfsprekend aan bod. Het boek is gepresenteerd tijdens de jubileumviering.

VVP Naaldwijk blijft haar activiteiten voortzetten en nieuwe leden zijn altijd welkom. Bent of kent u iemand die geïnteresseerd is in de vereniging, het jubileumboek en/of een lidmaatschap overweegt, schroom niet om contact op te (laten) nemen met een van de bestuursleden of via VVP@oudekerk-naaldwijk.nl.

Het bestuur bestaat uit: W.J. Boerema (voorzitter), H.J. de Visser, H. Vader en G.J.J. Bal.